STEM-освіта

2022-2023 навчальний рік

ЧВЕРТЬ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

В ліцеї фінішував мультипроєкт “Світ STEM”. На ІV етапі протягом двох тижнів навчання ліцеїстів було перетворене у захопливу подорож в квест-кімнатах зі STEM-наук:

  • Математикa, де ліцеїстів чекала неймовірна подорож до країни МАТЕМАТИКА. Учасникам довелося шукати приховані завдання серед предметів квесткімнати, керуючись підказками, вводити правильні відповіді у віконця. Після кожної правильної відповіді учасник отримував частину ключа для виходу з квесткімнати.
  • Цікава інформатика. Комп’ютер став настільки звичним у нашому житті, що ми сприймаємо його як робочу конячку і мало замислюємося, скільки цікавостей пов’язано з нашим PC. У просторі вебквесту ліцеїсти продемонстрували свою обізнаність, знання та вміння.
  • Справжня хімічна лабораторія. Всіх небайдужих, допитливих, спостережливих було запрошено до хімічної лабораторії, де їх чекали справжні відкриття та цікавинки. У нагоді була періодична таблиця Д.І.Менделєєва.
  • Фізика навколо нас. Учасники вебквесту давати відповіді не тільки на “сухі питання” з фізики, а і все що стосується природи.

У просторі вебквесту за різними об’єктами були сховані виходи та підказки з ключами. Мета такої гри: знайти всі підказки, додаткові ключі та вийти з вебквесту.

Ліцеїсти вчилися мобілізуватися і швидко розв’язувати нестандартні завдання, з якими у звичайному житті навряд чи стикалися. Це сприяє розвитку творчого та критичного мислення, а також формує навички аналізу інформації.

На ІІІ етапі мультимедійного проекту “Світ STEM” протягом тижня ліцеїсти проходили профопитування «Твоя схильність до STEM» та методику діагностики професійної спрямованості (автор Б. Басс).

Сумніваєшся, чи STEM це для тебе? Тоді скоріш проходь тест #ШопоSTEM та дізнайся свою схильність до STEM. Разом із Центр «Розвиток Корпоративної Соціальної Відповідальності» проєкт UNFPA “Трамплін до рівності” розробили інтерактивний тест профорієнтаційного спрямування, який допомагатиме визначити хист до STEM напрямків, а саме: науки, технології, інженерії, математики.

Після проходження тесту чатбот запропонує тобі результати за градацією – від найбільшого до найменшого, у відсотках. Таким чином, тест вкаже на твої схильності у всіх напрямках, не обмежуючи у виборі, проте також визначить пріоритетну сферу.

До кожного напряму буде запропоновано перелік професій, які є найбільш актуальними та затребуваними у STEM.

Методика діагностики професійної спрямованості (автор Б. Басс) призначена для виявлення типу спрямованості особистості в процесі діяльності (на себе, на завдання, на взаємодію з дюдьми).

За допомогою методики виявляються наступні напрямки спрямованості особистості в процесі діяльності:

  1. Спрямованість на себе (СЯ) – орієнтація на пряму винагороду і задоволення особистих потреб незалежно від якості роботи, точки зору співробітників, агресивність у досягненні статусу, владність, схильність до суперництва, дратівливість, тривожність, інтровертованість.
  2. Спрямованість на спілкування (СС) – прагнення при будь-яких умовах підтримувати відносини з людьми, орієнтація на спільну діяльність (не обов’язково для виконання справи, а заради самого спілкування), орієнтація на соціальне схвалення, залежність від групи, потреба в підтримці і емоційних відносинах з людьми.
  3. Спрямованість на справу, діло (СД) – зацікавленість у вирішенні ділових проблем, виконання роботи якнайкраще, орієнтація на ділове співробітництво, здатність відстоювати в інтересах справи власну точку зору, корисну для досягнення мети.

На ІІ етапі мультимедійного проекту “Світ STEM” протягом двох тижнів учні працювали над колективними STEАM-проєктами, під час яких кожна паралель отримала слова-іменники (9 класи – корінь та швидкість, 10 класи – коло (круг, колесо) та промінь, 11 класи – залежність). Треба було розкрити ці слова, їх зміст з позиції: математики, фізики, хімії, біології, інформатики, географії, іноземної мови, історії, української мови або літератури, зарубіжної літератури. Для реалізації цього проєкту клас ділився на 10 малих груп (по кількості предметів). Учні класу виконували спільну роботу над загальною презентацією. Кожній групі надавався тільки один слайд. Слайд мав містити основні тези, рисунки або діаграми, схеми. Презентація проєктів відбулася на класних годинах.

11-А клас        11-Б клас     

10-А клас        10-Б клас          10-В клас

9-А клас          9-Б клас             9-В клас

За підсумками І етапу мультимедійного проєкту “Світ STEM” відкриваємо виставку “Я та STEM-науковець”. Протягом двох тижнів учні та вчителі працювали над індивідуальними дослідженнями: відшукали Stem-науковця, який народився в один день з учнем (педагогом), дослідили його біографію, життєву позицію, наукову діяльність та зробили припущення про схожість із ним. І ось результат – віртуальні стіни з фотоколажами.

        

01.09.22 стартувала ЧВЕРТЬ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН.

Мета: поєднати навчання з реальним життям і розширити знання учнів, створити умови для розвитку мотивації до пізнання, самоосвіти та творчості у сфері природничих дисциплін. У межах проєкту анонсуємо сучасні досягнення науки, активну життєву позицію, море позитиву. 

Серед найяскравіших моментів чверті стануть:

1. Виставка фотоколажів (01.09-16.09).

2. НАШ STEAM – проєкт (19.09-30.09).

3. Дистанційне опитування «Твоя схильність до STEM» (01.10-16.10).

4. Вебквести з предметів математика, інформатика, фізика, хімія (19.10-30.10).

2021-2022 навчальний рік

11 лютого спільнота STEM-дівчат Миколаївського класичного ліцею приймала участь у  онлайн-конференції «Українки в науці, яким аплодує світ». 





Наші дівчата на відеоконференції

Дівчата зустрілися з науковицями, які розказали про свій шлях до визнання, над чим вони зараз працюють та як інтегрують науку у своє життя. Захід був приурочений до Міжнародного дня дівчат і жінок у науці та покликаний зацікавити школярок і студенток приділяти більше уваги предметам природничого циклу та подальшому розвиткові у науковій сфері.

Анна Островерх докторка технічних наук. Розповідала про  свій шлях від самого дитинства до усвідомлення своєї  діяльності, якою вона займається. Прагне, щоб у 2050 року планета дихала чистим повітрям вільно, і ми разом з нею. Порада усім дівчатам від Анни: не бійтеся ставити запитання учителям.

Анна Косогор , видатний фізик теоретик яка займається матеріалознавством. Розповіла про свій шлях від самого дитинства до  сьогоднішнього часу, як їх вдалося вийти на шлях науки, які були труднощі . На думку Анни,  бонус від наукової роботи – подорожі. Матеріалознавство цікавий науковий напрямок, який вивчає залежність між хімічним складом, будовою і властивостями матеріалів, впливом на їх будову і властивості теплових, хімічних, електромагнітних та інших факторів. Анна розповіла про магію фізики у медичній сфері, як різні пристрої полегшують операції та інше.  Відповідала на питання дівчат, як офлайн, так і онлайн. Порада від Анни Косогор: все треба робити із захопленням.

Катерина Теребіленко – докторка хімічних наук. Поділилась із слухачами як долала сходинки до наукової кар’єри, як змінювалися мрії у її житті. Згадала свій виступ  у Малій академії наук з захистом теми “лікування кролів ехінацеєю”. Порада від Катерини: хочеш бути науковицею -вчи англійську мову і працюй в команді!

Жінки науковці є прикладом тих жінок, які йдуть до своєї цілі не опускаючи руки , незважаючи ні на що. Жінка науковець – це не тільки престижно, але й круто!

Професії майбутнього

Спільнота STEM-дівчат провела для учнів 10-Б класу виховну годину «Професії майбутнього». В ході обговорення ліцеїсти з’ясували причини, що впливають на виникнення та зникнення професій; усвідомили власні інтереси до професій; вчилися прогнозувати актуальність обраної професії в майбутньому; ознайомилися з перспективами нових професій.

І зробили висновок, що майбутньому фахівцю не можливо стати конкурентоспроможним на ринку праці без знань з інформатики, технологій, фізики, фінансової грамотності, математики…

“Сучасні науковиці у STEM”

5 листопада Спільнота STEM-дівчата організувала  для учнів10-х класів зустріч  “Сучасні науковиці у STEM”.

Дівчата ознайомили слухачів з історіями сучасних науковиць у STEM (як в Україні, так і у світі), які працюють і розвивають ці напрямки сьогодні та які творять майбутнє на рівні з чоловіками; сприяють доланюю стереотипів, що жінки не займаються наукою чи технологіями.




Інтерактивна гра «Вірю-не вірю!»

Наші активні дівчата провели для однокласників інтерактивну гру «Вірю-не вірю!». Учням довелося відгадувати- винахід створений чоловіком чи жінкою?

Хто б міг подумати, що циркулярна пила, двірники для автомобіля, перископ,посудомийна машина – це винаходи зроблені  жінками? 




Майбутнє за STEM! Команда учнів ліцею представила своє бачення необхідності вивчення STEM – дисциплін.

Перегляньте мотивуюче відео! Мета відеоролику – зацікавити ще більшу кількість дівчат вивчати STEM-дисципліни, а також привернути увагу дівчат до такої галузі, як програмування. Розвивати знання, уміння та навички програмування – це важлива сходинка для дівчат на шляху до підкорення ІТ-вершин у майбутньому.

Учениці 11-Б класу прийняли участь в обласному фестивалі «Моя STEM-ідея»

Конкусне відео

Впровадження інноваційної освітньої технології STEM-освіти

Ось і перші пропуски… На жаль, пандемія продовжується. А як хочеться здобувати знання безперервно. Ми математику вивчаєм профільну! Тиждень хвороби – це 9 незасвоєних тем! Проте наш невгамовний учитель не розгубився і поміркував, як зробити, щоб учні, які  хворіють, мали змогу теж бути учасниками освітнього процесу. Звичайно, на уроці потрібне певне обладнання. Комп’ютер, камера, графічний планшет… Все є!

Минуло літо, прийшов вересень, і знову настав  новий навчальний рік! Учні сіли за парти і розпочали навчання.

Спробували – вийшло! Учні в класі дивляться пояснення нового матеріалу, зразки виконання завдань на екрані через проектор, а учні, які вдома,  – через комп’ютер! Невстигаючих немає! Вихід знайдено!

На засідання кафедри природничих дисциплін учителя ознайомилися з можливостями впровадждення STEM – освіти.

Що ж це таке?

Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics).

У всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності, саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план.

Однак, важливо розуміти, що STEM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.

Міністерство освіти та науки ще у 2016 році опублікувало першу версію “Концептуальних засад реформування середньої освіти” та Концепцію Нової Української Школи (НУШ), де одними із основних компетентностей школярів є:

  • вміння логічно і математично мислити,
  • наукове розуміння природи і сучасних технологій,
  • впевнене користування інформаційно-комунікаційними технологіями
  • обізнаність і самовираження у сфері культури.

Отже, на засіданні кафедри природничих дисциплін вирішено запроваджувати елементи STEM-освіти. (ФОТО)