
“Правове врегулювання обігу цивільної вогнепальної зброї: виклики, досвід, перспективи” – саме таку проблему досліджував Олексій Хавич, учень 11 класу Миколаївського ліцею N 9 та мав нагоду представити свої результати на конкурсі – захисті робіт Малої Академії наук.
Постерний захист, потужна робота на конференції, спілкування з науковцями-юристами сприяли формуванню досвіду, необхідного для подальшого навчання. Позитивна, конструктивна, доброзичлива атмосфера конференції дозволила відпрацювати навички ведення правової дискусії. Отже, науково – дослідницька діяльність вже має особистісні досягнення, незалежно від того, яким буде рішення журі…


З Новим роком, з новою історією щастя. Перемоги, миру і добра!




Вітаємо сміливих, відважних, героїв! Стійкості, здоров’я! Надійних партнерів! Визнання та шани в суспільстві, державі!

Години спілкування 15.12 в усіх класах ліцею були присвячені питанням інформаційної безпеки, кібербезпеки, основам захисту від кіберзлочинців.
В умовах повномасштабної війни рашистської росії проти України інформаційна війна є складовою цієї війни…Тож декілька універсальних правил, щоб вберегти персональні дані, банківські рахунки та знати про важливі ризики будуть корисними для протистояння викликам сьогодення.

В перший день зими за календарем, але тепло та щиро радісно, яскраво по літньому, “зустрілися” одинадцятикласники ліцею з дружнім колективом викладачів Миколаївської філії Київського національного університету культури та мистецтв. Представлення спеціальностей, потужних освітніх можливостей та дружніх вікендів університетської родини будуть враховані і учнями 11б при виборі майбутньої професії.
Друга частина години спілкування також є не менш корисною – кроки до медіаграмотності та захоплюючі вправи, спілкування з актуальних питань сьогодення від інфодемії до мінної безпеки.



Листопад виявився надзвичайно насиченим подіями міжнародними, загальнонаціональними, місцевими та ліцейними…Кафедра суспільних наук сприяє, долучає ліцеїстів до актуальних питань історії та сьогодення…
Тож віртуальна мандрівка “Моя неймовірна Батьківщина” на уроках історії об’єднала авторів дописів та активних глядачів і слухачів в єдиному пориві любові та гордості до рідного краю, України ❤️
Об’єкти – перлини, від унікального музею суднобудування в Миколаєві, Свято – Михайлівського монастиря на Новобузькій землі до старовинних Чернігова та Хотина очікують на своїх мандрівників та нашу Перемогу! Все буде Україна!

Уроки Голодомору: збережемо пам’ять про геноцид українського народу 1932 – 1933 років…
Уроки пам’яті мають стати для нас внутрішнім ресурсом у ці нелегкі часи, бо є речі, які нас об’єднують і наша пам’ять про трагічне минуле – це і є спільна річ. Саме такого спільного висновку дійшли учні 10х та 11х класів ліцею на уроках пам’яті, матеріали до яких готувалися та презентувалися самими учнями, дозволяючи їм відчути причетність до минулого країни…
Цифровий освітній центр ліцею і цього разу гостинно вітав однодумців 10х, 11х класів, зацікавлених європейською тематикою, бажаючих розширити знання про Європу. Політична мапа, географічні об’єкти, історія, традиції, пам’ятки, страви та європейські види спорту – стали предметом змагань в цікавій ігровій формі чергового конкурсу Євроклубу ліцею.
Дух партнерського співробітництва в командах, задоволення від спілкування стали потужним мотиватором для продовження активностей ліцейного Євроклубу.


Віват Європа! Віват Україна! Віват Миколаїв! Віват ліцей! Під таким гаслом відбулося відкриття чверті суспільних дисциплін в ліцеї…https://view.genial.ly/6548eb6d6dac1600119ae93e/interactive-image-vidkrittya-chverti-kafedri-suspilnih-disciplin?authuser=0
Відзначаючи єдність з країнами ЄС – партнерами України, з повагою та любов’ю до нашої неймовірної Батьківщини, до її минулого, сучасного та майбутнього, розуміючи необхідність потужних змін, ліцеїсти матимуть нагоду долучитися до активностей, які найбільше відповідають викликам сьогодення. Зберігати історичну пам’ять, піклуватися про своє здоров’я, шанувати всіх, хто наближає Перемогу, бути самим творцями змін – основні ідеї потужного предметного простору.

На годинах спілкування учні відновлювали своє психічне здоров’я за допомогою вправ, запропонованих самоврядуванням та ліцейним психологом Інною Степанівною. Адже тільки психічно здорова людина може гарно навчатись і … , звісно, – брати участь у предметних олімпіадах. Мотиваційною вправою стало проходження тесту на загальну ерудицію. Всі завдання виконані, тест пройдено на відмінно, тепер можна випробувати себе у предметних олімпіадах!

“Освіта єднає. Наш відповідальний 2023-24 навчальний рік “⏳
Навчальний рік стартував: розставлено пріоритети, озвучено цінності, окреслено цілі! Вітання від колективу педагогів були щирими та надихаючими! Пролунав Його Величність Перший Дзвінок, закликаючи до навчання! Дякуємо ЗСУ за цю неоціненну можливість!!! ❤️




Фінішував наш вебквест «Як козаки…» Учні ліцею разом з трьома друзями- нерозлийвода:Туром( Силач), Граєм( Бурмило) та Оком(Коротуном) протягом чотирьох тижнів поринали у «віртуальні» подорожі по предметам кафедри суспільно-гуманітарних наук. Перевірили свої знання з історії, географії, права, фінансової грамотності, мистецтва, громадянської освіти, фізкультури, Захисту України. Гідно подолавши усі перепони, класні колективи нашого ліцею показали відмінний результат при виконанні завдань. Кожен клас отримав грамоту, а учасники, які брали участь у квесті отримають приємні бонуси- високі бали з предметів. Дякуємо всім за співпрацю!
До Дня прав людини. 9 грудня в усі класи Миколаївського класичного ліцею на годину спілкування “завітали” лектори…
Цьогоріч тематика розмови до Всесвітнього Дня прав людини надзвичайно актуальна – “Права людини в умовах війни в Україні”. Потужна робота лекторських груп класів дозволила адаптувати у форматі онлайн і теоретичну, і практичну частини. Інтерактивні вправи з використанням різноманітних ресурсів дозволили лекторам забезпечити зворотній зв’язок з аудиторією. Зважаючи на факти грубого, цинічного, злочинного порушення російською федерацією прав людини в Україні, основний меседж тих, хто подав інформацію та тих, хто слухав, полягає в тому, що винні мають бути покарані, права людини в Україні мають бути відновлені! За нами правда, закон та міжнародне право!
1й тиждень грудня.
Тиждень, що минає, запам’ятається ліцеїстам віртуальними екскурсіями видатними пам’ятками України в рамках тижнів суспільних дисциплін. Історико-археологічні ансамблі, музейні комплекси, культові споруди – лише декілька напрямів, які вдалося реалізувати засобом віртуального “відвідування”, охопивши столичний центр і степовий південь, насичений артефактами захід та мальовничий схід. Та враження від побаченого і почутого є реальними, оригінально оформленими хмаринками слів.”Захоплююче та цікаво” – від 9а, “велично” – від 9б, “скарби народу” – від 9в! “Україна вражає, надихає дізнатися більше про потужну спадщину, оберігати та захищати її” – такі емоції та думки виникли в учнів 10х класів! 11і класи, сповнені гордістю, патріотизмом за “велику історію” величного народу, яка “чіпляє”, закликає обов’язково відвідати куточки переможної, вільної, мирної України!
Як і будь-яка добра справа, ліцейна акція в межах Всеукраїнського проєкту “Врятувати від забуття” згуртувала команди всіх класів навколо історичних пам’яток та проблеми їх збереження, засвідчивши потужну зацікавленість молоді минувшиною та небайдужість до сучасного і майбутнього.
Протягом певного часу учні збирали інформацію про відомі та маловідомі пам’ятки, додавали матеріал до інформаційних дошок, презентували свої дослідження на уроках історії та годинах спілкування!
А команда учнів 11а та 11б класів, у складі Євгенії Глушак, Дар’ї Зворигіної, Юлії Довгань та Георгія Микитенко, порушила тему античної пам’ятки Миколаївщини, археологічної перлини – острова Березань. Їх робота у форматі відеосюжета відправлена на розгляд журі конкурсу проєкту. Тож побажаємо відзнак авторам, а всім учасникам акції та їх глядачам, слухачам і надалі популяризації об’єктів, якими має пишатися Україна, реалізації пропозицій та задумів в мирній своїй країні! Зберегти, відновити, не забути – надскладні задачі сьогодні та важливі плани на мирне майбутнє!
02.12. Ще одна приємність, від колег кафедри філології, які долучилися до відзначення ювілею історичної постаті – Григорія Сковороди. Учні 10-В класу взяли участь в онлайн-вікторині, яка присвячена 300-річчю з дня народження Г. Сковороди. Видатний український філософ, богослов, поет та педагог був та є однією найцікавіших постатей в українській історії. Запам’яталися цікаві факти з життя Г. Сковороди. Особливо вразила глибина, змістовність і актуальність афоризмів письменника, який шукав відповіді на питання : «Що таке щастя? Як бути щасливим?» У ці нелегкі часи хочеться наслідувати мудрі слова поета: «Коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».
11.11.Години спілкування в усіх класах ліцею започаткували серію предметних активностей в рамках тижнів суспільних дисциплін! Подорожі в науки разом з трійкою суперових персонажів – козаків обіцяють бути такими ж захоплюючими, як і пригоди самих козаків…
15 лютого в Україні – День вшанування учасників бойових дій на території інших держав. День вшанування учасників бойових дій на території інших держав встановлений Указом Президента України від 11 лютого 2004 року №180 і приурочений до завершення виведення військ колишнього СРСР із території Афганістану 15 лютого 1989 року. Вміло поєднує історію та сучасні виклики на уроках курсу “Захист України” викладач курсу Трубич Володимир Степанович. Учні 10-б та 10-а класів вшанували учасників бойових дій на території інших держав під час війни в Афганістані.


Мала Академія наук Украї́ни — освітня система, яка забезпечує організацію і координацію науково-дослідницької діяльності учнів, створює умови для їх інтелектуального, духовного, творчого розвитку та професійного самовизначення, сприяє нарощуванню наукового потенціалу країни. Приємно повідомити, що до інтелектуальної еліти країни можемо з гордістю додати прізвища і наших манівців: Ясинської Ірини, учениці 11А класу (І місце, секція “Політологія”) та Руденко Жанни, учениці 11Б класу (ІІІ місце, секція “Географія та ландшафтознавство”).


Учасницею ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИКО-КРАЄЗНАВЧОЇ КОНФЕРЕНЦІЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ “ДЕРЖАВОТВОРЧІ ПРОЦЕСИ В УКРАЇНІ: ЧЕРЕЗ ВІКИ У ХХІ СТОЛІТТЯ” у м. Черкаси також стала Ірина Ясинська. Під час роботи онлайн-конференції у секціях краєзнавчих досліджень юні пошуковці мали нагоду подискутувати з іншими учасниками конференції та з модераторами секцій – краєзнавцями-дослідниками, представниками культурно-освітніх закладів, науковцями провідних закладів вищої освіти Щиро дякуємо за плідну працю!

На годині спілкування Володимир Крістенко, звертаючись до учнів 10-Б класу, пропонував поговорити про права людини, підкреслював важливість знання прав особистості і повідомив, що наші однолітки за кордоном вивчають свої права і вміють ними користуватись, та наголосив, що в світі існує окремий день присвячений правам людини – це 10 грудня. З цієї нагоди тематичні години спілкування пройшли в усіх класах ліцею.


Ліцей – це простір життя дітей, де учень не готується до життя, а повноцінно живе, і тому всю діяльність маємо будувати так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя. Сучасне покоління формується в динамічному світі, в умовах постійного змінюваного інформаційного простору, що вимагає від молоді уміння швидко вирішувати життєві проблеми,орієнтуватися впросторі та часі, а викладачі кафедри невпинно продовжують виконувати свою місію!

… вивчаємо історію та сьогодення прав людини, переймаємося правами дитини…


На заняттях з курсу “Громадянська освіта” вчимося мистецтву спілкування…



Далі була “дистанційка”, уроки у форматі міт-конференцій, виступи онлайн!


А зустріч з археологом Бондаренком Денисом Володимировичем нікого не залишила байдужим до археологічної спадщини краю!


…нтелектуальна гра “Дивовижі України”зацікавила і старших, і молодших…


Круглий стіл “Конституційні права та обов`язки” залучив до розмови всіх небайдужих до юриспруденції…


Виставка книг та журналів 1870-1970х років, “мандрівка” нашим краєм та челендж ” Видатні земляки”, калейдоскоп “Економічні “бренди” Миколаївщини”, радіопередачі тематичної музики “Пісня душу звеселяє” мали сприяти поглибленню знань з історії краю та на практиці застосовувати свої знання, удосконалювати навички, замислюватися над важливістю розуміння «уроків історії» для нашого сьогодення і майбутнього.

Декада предметів кафедри суспільних наук тривала з 05.10 по 19.10.
Освітній процес на кафедрі здійснюють:
Кремповська Тетяна Ярославівна, вчитель географії, курсів “Основи здоров`я” та “Фінансова грамотність”
Трубич Володимир Степанович, вчитель курсу “Захист України” (юнаки) та фізичної культури
Козлова Інна Степанівна, вчитель курсу “Мистецтво”, практичний психолог
Іванова Ірина Олександрівна, вчитель фізичної культури та курсу “Захист України”(дівчата)
Форносова Белла Миколаївна, вчитель історії , права та курсу “Громадянська освіта”
Літня школа
Навчаючи – вчимося
Стало традицією для вчителів кафедри суспільних дисциплін плідно проводити частину літньої відпустки, а саме – ставати учасниками Всеукраїнських літніх шкіл. А цього літа рівень став міжнародний.
26-29 червня на базі Закарпатського інститут післядипломної педагогічної освіти працювала ІІ Міжнародна літня школа „Розвиток академічної мобільності педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівників навчальних закладів у європейському освітньому просторі”, мета якої – ознайомити учасників Літньої школи з можливостями розвитку професійної педагогічної і наукової кар’єри в умовах інтеграції української освіти в європейський освітній простір та підготовка до розроблення проектних ідей.
Учасники впродовж чотирьох днів брали участь у воркшопах, майстер-класах, слухали лекції кращих фахівців наукових установ України, фахівців Центральноєвропейської Академії Навчань та Сертифікації (CEASC) (м. Бидгощ, Республіка Польща), Дебреценського університету (Угорщина)
А 28 червня II Міжнародна літня школа продовжила роботу за кордоном. Дебреценський університет радо зустрів делегацію у складі 47 науковців, педагогів та аспірантів з України.
29 червня, останній день роботи Школи, виявився надзвичайно творчим та плідним. Микола Журба, д. ф. н., завідувач кафедри управління освітою Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, наголосив на формуванні життєвої необхідності вчителів у постійному вдосконаленні освіти впродовж усього життя та провів майстер-клас „Фронезис освіти 2.0”, зацікавивши аудиторію нестандартними підходами.
Ми змінили своє оточення так радикально, що тепер повинні
змінювати себе, щоб жити в цьому новому оточенні.
Норберт Вінер, американський вчений, математик і філософ.
Знання недостатньо — ми повинні застосовувати його.
Бажання недостатньо — ми повинні діяти.
Брюс Лі
«Стратегічна рамкова програма європейського співробітництва у сфері освіти та професійної підготовки до 2020 р.» (Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training until 2020, Брюссель, травень 2009 р., засідання Європейської Ради) містить чотири нові завдання для Спільноти в освітній сфері:
- перетворення неперервної освіти та мобільності на реальність;
- підвищення якості та ефективності освіти і професійної підготовки;
- сприяння справедливості, соціальній злагоді та активному громадянству;
- інтенсифікація творчості та інновацій на усіх рівнях освіти.
Ключовими компетентностями для Спільноти у Європейській довідковій рамковій структурі названо:
- спілкування рідною мовою; спілкування іноземними мовами;
- математична компетентність та базові компетентності у галузі науки та техніки;
- цифрова обчислювальна компетентність;
- уміння вчитися;
- соціальна компетентність і громадянська компетентність;
- ініціативність та підприємливість;
- культурна освіченість та виразність.
Навчальна, методична і пізнавальна робота кафедри суспільно-гуманітрних дисциплін спрямована на реалізацію проблемної теми міста, ліцею, а саме: «Компетентнісна освіта як засіб формування національно зорієнтованої особистості» – «Професіоналізм учителя і самореалізація учнів – запорука успішного навчання і виховання» – «Самореалізація ліцеїстів через впровадження компетентнісно-діяльнісного підходу у викладанні предметів суспільного циклу». Загальні ідеї щодо компетентнісного підходу в освіті, напрацьовані впродовж 2004-2012 рр., реалізовано в новому Державному стандарті освіти та нових навчальних програмах 2012 року. На часі ж – дослідження суто методичних і технологічних питань формування в учнів системи компетентностей у навчанні конкретних предметів.
Тому завдання кафедри слідуючі:
- забезпечити роботу над формуванням та розвитком предметних компетенцій;
- здійснювати підготовку до впровадження нових програм,працювати над формуванням компетенцій учнів, впроваджувати методику та технологію конструювання компетентнісно-діяльнісного уроку;
- продовжити потужну роботу з пошуку та підтримки талановитих ліцеїстів, надання їм необхідної допомоги, сприяння в безперервності їх навчання, (особливу увагу приділяти участі в олімпіадах, конкурсах, написанню дослідницьких робіт МАН);
- активізувати видавничу діяльність членів кафедри;
- продовжити роботу з громадянських проектів;
- продовжити співпрацю з Інститутом історії та права;
- сприяти оптимальному використанню наявних електронних матеріалів в урочній і позаурочній роботі;
- продовжити роботу з систематизації матеріалів кафедри.
Вирішенню цих завдань сприяють інноваційні технології, через які і здійснюється реалізація проблемних завдань на кафедрі.
Вчителі кафедри:
- Форносова Белла Миколаївна, вчитель історії та права, вчитель вищої категорії, вчитель-методист, завідуюча кафедри.
- Соколова Оксана Миколаївна, вчитель історії, вчитель вищої категорії, вчитель-методист.
- Кремповська Тетяна Ярославівна, вчитель географії, економіки, ОБЖ, вчитель вищої категорії.
- Карпиза Тетяна Миколаївна, практичний психолог, вчитель першої категорії.
«Кафедра суспільно-гуманітарних дисциплін є структурним підрозділом, який здійснює навчальну, організаційно-методичну, науково-практичну роботу з вчителями відповідного предмета або циклу предметів, організовує роботу щодо підвищення їхнього науково-методичного рівня, педагогічної майстерності, залучає педагогів до створення нових технологій навчання та виховання, удосконалення освітньо-виховного процесу, вивчення та впровадження передового педагогічного досвіду» – витяг із Положення про предметну кафедру.
Вчителі кафедри вдосконалюють свою педагогічну майстерність
Семінар “Медіакультура вчителя”. НМЦ, листопад 2016
Семінари-практикуми “ІКТ на уроках суспільних дисциплін” в рамках реалізації інноваційного проекту “Використання хмарних сервісів в освітньому процесі”. Грудень 2016
Спільнота “Вчителі історії м. Миколаєва” працює.
МИ ВИВЧАЄМО
Відкриваємо декаду суспільних дисциплін, поглиблюємо знання з історії, політології, права, географії
30 грудня відбулось засідання ініціативної групи Євроклубу ліцею. На черзі денній планування роботи на другий семестр.
В рамках Євроклубу “подорожуємо” англомовними країнами
Євроінтеграційні процеси на засіданнях Євроклубу
Досвід європейських країн нам стає доступніший через міжнародні семінари в області (Україна-Чехія)
Поглиблюємо знання з історії на учнівсько-студентській науково-практичній конференції «Міжнародні відносини 19-20 ст.»
Досліджуемо історію краю в контексті подій історії України
Курс «Розвиток критичного мислення» допомагає розібратися в реаліях сьогодення
Історія повсякденності в історії країни (мода, побут, світогляд)
Історію рідного краю вивчаємо, змагаючись в краєзнавчих квестах
МИ ЗМАГАЄМОСЬ
Інтелектуальна гра “Європа без кордонів”
Інтелектуальна гра “Совеня” під час декади суспільно-гуманітарних дисциплін
Спортивні змагання
Команда суспільно-гуманітарного класу готова до інтелектуального бою
Краєзнавчий квест до Всесвітнього дня туризму
МИ ОБИРАЄМО
Ми розвиваємо таланти та обираємо професію – запоруку успіху в житті
МИ ПЕРЕМАГАЄМО
3 етап конкурсу-захисту МАНівських робіт (м. Київ)
4 етап Всеукраїнської олімпіади з правознавства (м. Чернівці)
Обласні змагання до Всесвітнього дня туризму
Обласний етап XVII Всеукраїнського турніру юних істориків
Переможці-2016 на засіданні наукового товариства «Ерудит» діляться своїми здобутками: Пустомельник Марія – 3 місце 2 етапу Всеукраїнської олімпіади з історії; Платонов Гліб – переможець обласного конкурсу-захисту робіт МАН
МИ ПОДОРОЖУЄМО
Нас гостинно приймає господар Зелених Хуторів (Херсонська обл.)
Червень 2016
м. Чигирин – перша козацька столиця
Колектив ліцею подорожує містами України
Вітає осіння Умань – Софіївський парк
Розкриває свої таємниці стародавнє грецьке місто Ольвія
Поглиблюємо співпрацю кафедри суспільних дисциплін з кафедрою математично-природничих дисциплін – історія підприємства разом з технологією виробництва
МИ СПІВПРАЦЮЄМО
Поважні учасники міжнародного семінару з проблем викладання історії голокосту – історики з України, Франції, Німеччини в жовтні 2016 в м. Одеса
Робота на всеукраїнському семінарі нового проекту поширення освітніх матеріалів з протидії антисемітизму та ромофобії в рамках співпраці з українським центром вивчення історії голокосту. Київ, листопад 2016.
Гостинно приймає ЧНУ ім. Петра Могили на конференції до Дня прав людини 8.12.16.
Команда ліцею готується до олімпіади з політології.
В гостях в іінституті історії та права МНУ ім. Сухомлинського
Семінар з прав людини місії ОБСЄ в Україні, Міністерства юстиції, Міністерства освіти та науки (м. Луцьк)
Конкурс «Вечорниці на Андрія», команда «Кліо» в МОЦТКУМ
Історики міста та співробітники музею на семінарі
Учні ліцею в музеї підпільного та партизанського руху
Команда ліцею в колективному проекті управління юстиції, управління освіти та науки, юридичного ліцею
АКЦІЯ «ГРОМАДЯНИН»
Суспільний проект:
«Я – Миколаєвець! Нащадок гідних предків»
Учасники: Миколаївський класичний ліцей
Об’єкт дослідження: мікрорайон Соляні
Мета дослідження: залучення до колективної науково-дослідницької роботи, розвиток миколаївської міської ідентичності.
Старт дворічного міського проекту в краєзнавчому музеї.













