Зарубіжна література

Блог вчителя зарубіжної літератури Морозової В.Б.

Крітерії-оцінювання-навчальних-досягнень-учнів-із-зарубіжної-літератури

Список літератури на літо

8 клас

Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.

Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь

Гомер. «Іліада»

Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н.е.). «Енеїда»

Омар Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї.

«Пісня про Роланда» (X ст.)

Аліг’єрі Данте (1265-1321). Сонети

Франческо Петрарка (1304-1374). Сонети

Вільям Шекспір (1564-1616). Сонети

Трагедія «Ромео і Джульєтта»

Мігель де Сервантес Сааведра (1547-1616). “Дон Кіхот”

Мольєр (1622-1673). «Міщанин-шляхтич».

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц».

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон».

Космовська Барбара (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон»

Марина Аромштам (нар. 1960). «Коли відпочивають янголи».

9 клас

Обов’язкова література 

Ерік Вольф Сігал “Історія кохання”

Джонатан Свіфт (1667-1745) “Мандри Лемюеля Гуллівера”

Джордж Байрон (1788-1824). поема “Мазепа”

Олександр Пушкін(1799—1837). роман у віршах “Євгеній Онєгін”

Михaйло Лeрмонтов (1814—1841). роман “Герой нашого часу”

Оноре де Бальзак  (1799-1850) “Гобсек”

Микoла Гоголь(1809—1852). комедія “Ревізор”, повість “Шинель”

Генрік Ібсен (1828-1906) “Ляльковий дім”

Бернард Шоу (1856-1950) “Пігмаліон”

Рей Бредбері (1920-2012) “451 за Фаренгейтом”

Ерік Сігел (1936-2010) “Історія одного кохання”

Додаткова література

Гофман «Лускунчик, або Мишиний король», “Золотий горнець”

О.Пушкін «Барышня-крестьянка», «Станционный смотритель»

М.Лермонтов «Мцирі»

Гоголь М.Ревізор. “Мертві душі”

Грибоєдов О. “Горе орт ума”

По Е. А. Вибрані новели

Санд Жорж “Консуело”

Філдінг Г. “Історія Тома Джонса, знайди”

10 клас

Стародавня Греція

Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея»

Італія

Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники.

Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321). «Божественна комедія» (Пекло)

Англія

Ренесанс в Англії. Здобутки й представники.

Вільям Шекспір (1564 – 1616). «Гамлет»

Німеччина

Романтизм у Німеччині.

Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822). «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»

Росія

Лірика Ф. М. Тютчева (1803 – 1873) й А. А. Фета (1820 – 1892) (

США

Лірика. Волт Вітмен (1819 – 1892). «Листя трави»

РОМАН XIX СТ.

Стендаль (Марі Анрі Бейль, 1783 – 1842). «Червоне і чорне».

Оскар Вайльд (1854 – 1900). «Портрет Доріана Грея».

ПЕРЕХІД ДО МОДЕРНІЗМУ. ВЗАЄМОДІЯ СИМВОЛІЗМУ Й ІМПРЕСІОНІЗМУ В ЛІРИЦІ

Франція

Шарль Бодлер (1821 – 1867). «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія»).

Поль Верлен (1844 – 1896). Лірика

Артюр Рембо (1854-1891). Лірика

ДРАМАТУРГІЯ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ.

Бельгія

Моріс Метерлінк (1862 – 1942). «Синій птах»

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ

(2-3 твори за вибором)

Франція

Ромен Гарі (1914 – 1980). «Повітряні змії»

Бразилія

Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік»

Китай

Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній»

Велика Британія

Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960). «Чому наше майбутнє залежить від читання» або «Кораліна».

Польща

Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном»

11 клас

Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина).

Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості  композиції. Проблематика. Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.

МОДЕРНІЗМ

Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення».

Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.

Михайло Опанасович Булгаков (1891 – 1940). «Майстер і Маргарита».

Життєвий і творчий шлях М. Булгакова. М. Булгаков і Україна. Конфлікт митця з владою в умовах тоталітарної радянської системи.

Роман «Майстер і Маргарита» як «роман-лабіринт» зі складною філософською проблематикою. Культурні та літературні джерела твору. Взаємодія трьох світів у творі: світ радянської дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіали». Особливості композиції («роман у романі») та оповідної структури. Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія та ін.) й трагічного (гротеск, трансформація простору й часу та ін.).

ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.

Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».

Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.

Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»

Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета.

Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936). «Про царівну Місяцівну», «Гітара».

Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.

Срібна доба російської поезії: течії, здобутки, долі митців.

Олександр Олександрович Блок (1880 – 1921). «Незнайома».

Зв’язок поезії О. О. Блока із символізмом. Антитези у вірші «Незнайома». Засоби зображення бездуховного життя суспільства та мрії ліричного героя.

Анна Андріївна Ахматова (А. А. Горенко, 1889 – 1966). Вірші (1-2 за вибором учителя). Поема «Реквієм».

А. А. Ахматова й акмеїзм. Етапи творчості мисткині. Провідні теми й мотиви ранньої лірики А. А. Ахматової, образ ліричної героїні, конкретність описів, «щоденниковість» і психологізм. Поема «Реквієм» як відображення особистої й суспільної трагедії. Протест проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ матері.

Володимир Володимирович Маяковський (1893 – 1930). «А ви могли б?..»,  «Послухайте!», «Борг Україні»

В. В. Маяковський – поет-новатор, уплив футуризму на поетику митця. Протиставлення ницої буденності й прагнення ліричного героя до іншого (омріяного) світу в ранній ліриці. Особливості віршованої системи В. В. Маяковського. Метафоричність образів, поетична мова.

Борис Леонідович Пастернак (1890 – 1960). «Гамлет», «У всьому хочу я дійти…», «Зимова ніч».

Творчий шлях Б. Л. Пастернака в контексті срібної доби. Філософська спрямованість лірики й прози митця. Теми кохання, сенсу життя, творчості, боротьби з насильством у спадщині письменника. Відлуння мотивів світової культури у віршах Б. Л. Пастернака. Засоби художньої виразності.

 

АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ

Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «Скотоферма»

Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.).

ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ.

Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика.

Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти».

Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.

Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.

Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті».

Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі»)  як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.

ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.

Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море».

Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті.

Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами».

Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей.

ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ.

Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик».

Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори.

Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади».

Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Х. Кортасара «Менади». Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ

2 твори з названих

Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху».

Таїр Халілов – сучасний український кримськотатарський письменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму.

«До останнього подиху» – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Образ Бекира – людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв’язок зі своїм народом.

Даніель Пеннак (нар. 1944). «Усе для людожерів».

Короткі відомості про митця. Пеннак як автор декларації прав читача. Серія детективних романів «Сага про Малоссена». Образ сучасного Парижа та його мешканців у романі «Все для людожерів». Викриття абсурдності суспільства споживання. Детективна лінія твору. Образ Бенджамена Малоссена. Відкритий фінал. Метафоричний сенс назви роману. Іронічний стиль оповіді.

США

Стівен Едвін Кінґ (нар. 1947). «Мораль».

Короткі відомості про письменника-фантаста. Метафора одержимості як наскрізна тема творів письменника. «Мораль»: проблематика, поетика, жанрова своєрідність. Біблійні мотиви у творі. Психологізм у зображенні персонажів. Підтекст. Сенс назви й фіналу. Художня своєрідність твору (динамізм, інтрига, нагнітання атмосфери, невимушений виклад).

Джон Майкл Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок».

Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини. Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді.

Австралія

Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок».

Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» – роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді.

ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НАПАМ’ЯТЬ

Й. В. Ґете «Фауст» (один із монологів Фауста за вибором учителя), Ґійом Аполлінер (1 вірш за вибором учня), Р. М. Рільке (1 вірш за вибором учня), А. А. Ахматова (1 вірш за вибором учня), В. В. Маяковський (1 вірш за вибором учня), Б. Л. Пастернак (1 вірш за вибором учня).

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

Бунін І. О. цикл про кохання «Темні алеї»

Камю А. «Чума»

****************************************************************************

Електронна версія підручника для 9 класу

https://drive.google.com/open?id=0B3m2TqBM0APKZlBHSkFNM3ZibDA

***************************************************************************************************************


Книга – велика річ, поки людина вміє нею користуватися.

                                                                      О.О. Блок

                        Кожну книгу треба вміти читати.
                                                                                Б. Паскаль
Читання – це створення власних думок за допомогою думок інших людей.
М.О. Рубакін
Читати, не роздумуючи, все одно, що їсти і не переварювати.
                                                                                       Е. Борк
Книги слід читати так само неквапливо і дбайливо, як вони писалися.
                                                                                    Г. Торо

Є книги, які треба тільки скуштувати, є такі, які найкраще проковтнути і лише небагато – розжувати і перетравити.

Ф. Бекон

**********************************************************************

У кабінеті літератури ви зможете  не тільки підготуватися до контрольної роботи, згадати забуте, повторити поняття,

а й знайти собі книгу до душі, поспілкуватися про улюблену книгу, поділитись враженням від прочитаного.

Сучасна молодіжна проза

ТОП-10 сучасних книжок 

*************************************************

*********************************************************************

 100 кращих книжок за версією  Newsweek

200 кращих книжок за версією ВВС

********************************************************************

МОЇМ УЧНЯМ:

СХЕМА АНАЛІЗУ ВІРША
  1. Короткі відомості про автора (ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку твору).
  2. Назва поезії.
  3. Історія написання і видання твору, назва збірки, до якої входить (якщо відомо та потрібно).
  4. Жанр твору (Громадянська, інтимна, релігійна, пейзажна, політична, філософська лірика тощо. Це може бути гімн, пісня, послання, ідилія, елегія, етюд, думка, монолог, сатира, епігра­ма тощо).
  5. Про що ця поезія? Тема твору. (Людське почуття, взаємини між людиною і природою, роздуми поета про сутність людського буття, про місце мистецтва в житті людини, спогад про кохання; ліричний етюд, лірико-психологічний етюд тощо).
  6. Сюжетна основа твору (Якщо вірш сюжетний).
  7. Композиція твору. (Варто пам’ятати, що в ліричному творі сюжет відсутній, натомість увага зосереджується на певному почутті, виділяють такі композиційні етапи почуття: а) вихідний момент у розвитку почуття; б) розвиток почуття; в) кульмінація (можлива); резюме, або авторський висновок).
  8. Ключові образи твору (Звернімо увагу, що найчастіше визначальним у ліриці є образ ліричного героя — це умовна дійова особа, думки й почуття якої розкриваються у ліричному творі).
  9. Який образ є внутрішнім стрижнем твору?
  10. Чи є в даній поезії символи? Їх значення і зміст.
  11. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору? (Йдеться про лексику, тропи, фігури, фоніку / метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза) Як саме ці засоби розкривають тему та ідею?
  12. Яке почуття домінує у вірші? (Сповідь, зізнання, щирість тощо).
***********************************************************************************************

Завдання ІІ (міського) етапу

олімпіади із зарубіжної літератури

8 клас

1.Закінчіть речення. Всесвітній літературний процес – це … (1 б.)

 2.Визначте авторів творів: «Вересковий мед», «Рукавичка», «Останній листок», «Останній дюйм». (2 б.)

3. З якого твору взято цитату: «Той старий був сам Бог»? (1 б.)

А) «Пісня про Правду» Рільке;

Б) «Тарас Бульба» М. Гоголь;

В) «Собака Баскервілів» А. К. Дойль.

4. У характері якого персонажа М. Гоголя простежується неоднозначність? (1 б.)

А) Тарас Бульба;

Б) Остап;

В) Андрій.

5. Перелічіть священні книги народів світу, вказуючи приналежність їх до певної релігії. (1,5 б.)

6. Який період в історії розвитку римської літератури називають «золотою добою» (1 б.)

7. Дайте чітку, лаконічну відповідь. Назвіть цикли давньогрецьких міфів, з якими ви ознайомилися у 8 класі. Про що кожен з міфічних циклів?(3 б).

8. Дайте визначення епічної поеми як літературного жанру. (2 б.)

9. Назвіть види та найвидатніших представників давньогрецької лірики. (2 б.).

10.Доведіть, що давньогрецька література мала великий вплив на всесвітній літературний процес.

або

Дайте відповідь на питання. Яка роль римських поетів «золотої доби» в розвитку світової літератури? (3 б.)

  1. «Античні майстри перемогли смерть силою Краси і Гармонії і знову дарують нам перлини свого мистецтва, які не втратили чарівного блиску й сьогодні» (О. Ніколенко). Прокоментуйте цей вислів. (6 б.)
  2. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем(12 б):
  • Поезія як дзеркало людської душі (за вивченими античними творами).
  • Вічні поеми Гомера.
  • Біблія у моєму житті.

Завдання ІІ (міського) етапу

олімпіади із зарубіжної літератури

9 клас

  1. Який період світової літератури охоплює доба Відродження? (1 б.)
  2. Назвіть подію, яка стала поштовхом до написання «Декамерона». (1 б.)
  3. Установіть відповідність між автором і назвою твору (1.).

Ф. Війон                             А.«Книга пісень»

Дж. Боккаччо                    Б.«Дон Кіхот»

М. Сервантес                   В. «Гамлет»

В. Шекспір                         Г.«Балада прикмет»

Д. «Декамерон»

4. «Хто не вміє вразити читача, той не має права називатися Поетом. Його місце не на Парнасі, поруч із крилатим конем Пегасом, а на стайні – коло звичайних коней». (Джамбаттіста Маріно). Яку добу характеризує даний вислів? (1 б.)

5. Назвіть основні риси літературного бароко? (1 б.)

6. Якими літературними жанрами представлено бароко в Україні? (1 б.)

7. До якого жанру належить п’єса Педро Кальдерона «Життя – це сон»?(1 бал)

8. Мистецтво якої доби представники класицизму вважали зразком художньої досконалості? (1 б.)

9. Хто з персонажів комедії Мольєра «Міщанін-шляхтич», користуючись довірливістю пана Журдена, використовує його багатство для своєї вигоди? (1 б.)

10. Складіть тези виступу «Класицизм як художній напрям у літературі ХVІІ» (12 б.)

Творче завдання.

Найвидатніший представник німецького бароко А. Грифіус у передмові до однієї із своїх трагедій писав: «… я зображую у трагедії нетривкість досягнень людини». Поміркуйте: чи міститься в образній назві драми Кальдерона «Життя – це сон» думка А. Грифіуса?

Завдання ІІ (міського) етапу

олімпіади із зарубіжної літератури

10 клас

  1. Установіть відповідність між жанром і персонажем твору (2б.).

1 трагедія                             А) Ленський

2 роман у віршах                  Б ) Дорант

3 комедія                               В) Мазепа

4 поема                                 Г) Мефістофель

  1. За описами вкажіть імена героїв та твір (4б.).

А. “Він кавалер кількох орденів, має високе чоло, орлиний ніс, і взагалі в нього досить правильні риси обличчя”.

Б. “…низенький на зріст, трохи рябуватий, трохи рудоватий, трохи навіть підсліпуватий, з невеликою лисиною на лобі…”.

В. “Вона була схожа на одну з Іродіад пензля Леонардо Да Вінчі…від неї віяло життям”.

Г. “На вигляд йому було років п’ятдесят; смаглий колір обличчя його показував, що воно давно знайоме із закавказським сонцем…”.

  1. Назвіть особливості композиції роману М. Лермонтова “Герой нашого часу”. Яка її роль в розкритті характеру Печоріна? (4 б.).
  1. За біографічними фактами установіть ім’я письменника. (4б.)

А. Його називали “сонцем російської поезії”.

Б. Він народився в Україні, а став класиком російської літератури.

В. Став відомим 10 лютого 1837 року, а через декілька днів його заарештували.

Г. Був англійським лордом, але воював за свободу Греції.

  1. Яка роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій в повісті Бальзака “Гобсек”? (2б.)
  1. Назвіть основний конфлікт роману Стендаля “Червоне і чорне”. Які композиційні прийоми використовує автор для його розкриття? (1 б. + 0, 5 б. за кожен прийом)
  1. Кому належать слова: “Привітайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я – геній”. З якою подією вони пов’язані? (1б.)
  1. Як іноді Гобсек називав Дервіля? Чому? (2б.)
  1. До якого літературного напряму належить творчіть Стендаля? (1 б.)
  1. Складіть тези до власного виступу на тему: «Реалізм як напрям у світовій літературі» (12 б.).
  1. Напишіть творчу роботу на одну із тем. (12 б.)

– “Ось така була доля у Наполеона, може і його чекає така ж?” (Стендаль)

– “Самим істориком має бути французьке суспільство, мені залишається тільки бути його секретарем” (О. де Бальзак)

Завдання ІІ (міського) етапу

олімпіади із зарубіжної літератури

11 клас

І. Завдання закритої форми

1.Виконайте тестові завдання

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповідей,

із яких лише одна правильна (по 1балу)

  1. Людина сприймається самотньою і безпорадною, чужою для ворожого світу, коли все життя отруєне безвихідністю ситуацій, у творах:

а) екзистенціалістів;

б) сюрреалістів;

в) експресіоністів;

г) футуристів.

  1. Представники американської літератури другої половини XIX ст. проголошували необхідність довіри до:

а) влади;

б) себе;

в) Бога;

г) процесу.

  1. Автором збірки творів «Реальність абсурду» є:

а)  Ф. Кафка;

б) Г. Аполлінер;

в) О. Блок;

г) А. Рембо.

  1. Про свою літературну творчість цей письменник писав:

«У мене немає зацікавленості літературою, література –

це я сам, це моє тіло і кров, і бути іншим я не можу»:

а) Ф.Достоєвський;

б) Ф.Кафка;

в) Г.Белль;

г) Л.Толстой.

  1. Уперше термін «сюрреалізм» у літературі використав:

а) Луї Арагон;

б) Гійом Аполлінер;

в) Пабло Неруда;

г) Андре Бретон.

  1. Дж. Б. Шоу як драматург створює театр:

а) речей;

б) ідеологій;

в) ідей;

г) жартів.

  1. Перераховані ознаки: універсальність висновків, символічність сюжету, повчальний характер, алегоричність притаманні жанру:

а) роману;

б) повісті;

в) притчі;

г) новелі.

8.В основі сюжету п’єси «Ляльковий дім» лежить:

а) розгадка таємниці минулого;

б) кримінальна історія, злочин;

в) боротьба за вигідне місце, посаду;

г) історія кохання головних героїв.

Завдання 9 – 10 мають на меті встановлення відповідності.

До кожного рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник,

позначений цифрою (по 3,5 бала)

9.Установіть відповідальність між літературознавчим терміном та його визначенням:

а) авангардистська течія, що виражає підкреслене використання геометричних форм, прагнення роздрібнити реальні об’єкти фігури;

б) течія, що опиралася на відображення загостреного суб’єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «Я», напругу переживань та емоцій;

в) один із напрямків авангардизму, який відзначався неприйняттям вічних цінностей і культурних надбань попередніх епох, акцентуванням «грубих» речей, доведенням своїх заперечень проти сучасного світу до абсурду;

г) авангардистська течія, яка відводила особливу увагу підсвідомому та несвідомому, реалізованому через прийоми автоматичного письма, правила випадковості, сновидіння, звільнення мистецтва від знедуховленої дійсності через сферу «надреального»;

д) авангардистська літературно – мистецька течія, в якій абсолютизувалися авангардистські принципи, заперечувалися будь – які авторитети і традиції.

  1. Експресіонізм
  2. Футуризм
  3. Дадаїзм
  4. Кубізм
  5. Сюрреалізм
  1. Встановити відповідність між назвами творів і авторами:

а) Дж.Б. Шоу                               1. «Майстер і Маргарита»;

б) М. Булгаков                            2. «Зимова ніч»;

в) Т. Манн                                    3. «Відчуття»;

г) Б. Пастернак                             4. «Відповідність»;

  1.                                      «Пігмаліон»;
  2. «Маріо і чарівник».

ІI. Завдання з відкритою відповіддю

  1. Напишіть твір на одну з тем:
  • «Ляльковий дім» як соціально – психологічна драма
  • Людина у цьому світі – самотня комаха (за оповіданням Ф.Кафки «Перевтілення»)
  • Чи можна будинок Хельмерів назвати ляльковим?(за пєсою Г.Ібсена «Ляльковий дім)

( 25 балів)

  1. Зробіть ідейно – художній аналіз поезії

Живу я просто, – з віком хочу йти,

вчувати вітер віщого листа,

якого склали Бог, і я, і ти.

Чужа рука його вгорі горта.

 

Вчувати блиск тих нових сторінок,

де все, що прийде, вписано таємно.

 

Дві тихі сили ладять вже стрибок,

очима в очі впершись навзаємно.

                Р.М. Рільке

( 15 балів)

Максимальна кількість балів – 55

**********************************************************************

Старшокласники стають ініціаторами проведення поетичних вечорів (відео заходу)